Diana doet!

Met een goed ondernemingsplan kom je verder

De beste reden om een ondernemingsplan te schrijven, is omdat je daarmee bewustere keuzes maakt en telkens leert te verbeteren. Als ondernemer wil je dat natuurlijk altijd.

Andere goede redenen om met je ondernemingsplan aan de slag te gaan zijn omdat:

  1. het onderdeel is van je opleiding
  2. je investeerders wilt aantrekken
  3. je wilt dat leveranciers met jou zaken gaan doen
  4. je financiering nodig hebt om je plannen te realiseren

In elke fase van je bedrijf kun je een ondernemingsplan schrijven. Vaak gebeurt het bij de start van een onderneming. Maar ook bij het maken van strategische beslissingen is het zinvol om de plannen te noteren. Als je erbij stilstaat, ga je erop vooruit. Dat geldt hier ook.

Het schrijven van jouw beste plan is nooit klaar. Een goed ondernemingsplan is een dynamisch document. Het is goed om regelmatig te kijken of je je doelen hebt behaald en welke tegenslagen je hebt overwonnen. Dat is leerzaam en het behoedt je ook voor missers, die je zonder plan vaker tegen zou komen.

Met een goed ondernemingsplan laat je zien wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om dit bedrijf succesvol te maken. Je doet het voor je klant, je doel, maar ook voor jezelf. Groei kent vele vormen.

Maar eens moet je een begin maken en dat is vaak het punt waar (startend) ondernemers tegenaan hikken. Dan wordt er zó lang nagedacht. Hoe krijg je dat hele goede logische veelbelovende plan nou uit je hoofd op papier? Het antwoord is simpel: gewoon door het te DOEN. De juiste structuur kan je daarbij helpen.

De 4 pijlers van een onderneming zijn:

  1. de ondernemer(s)
  2. de marketing
  3. de organisatie
  4. de financiën

De kunst van het schrijven van een goed plan zit in het verbinden van deze onderdelen. Beschouw de manier waarop je je plannen verwoordt als het fundament van je plan én van je bedrijf. Een positief realistische mindset heb je nodig om de pijlers goed te ondersteunen. En daar kies je dan de juiste woorden bij.

Zo’n denk- en schrijfproces vergt veel tijd en energie, maar zelf schrijven levert je ook veel op. Je komt goed voorbereid aan tafel bij stakeholders zoals financiers of investeerders. En je ondervangt mogelijke valkuilen beter als je verschillende scenario’s al hebt bedacht. Dat is dus pure winst.

Tegenwoordig krijg je maar weinig gelegenheid om je plan persoonlijk bij een bank te presenteren. Dus de eerste stap is om te zorgen dát je wordt uitgenodigd.
Mijn doel is om jou als ondernemer hierbij te helpen.

Ondernemers voor je variëren van de 62-jarige ondernemer, die zijn winkel verbouwt tot aan startende ondernemers met een restaurant. Voor goede plannen is altijd passende financiering te vinden.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder, maar je moet je zeilen natuurlijk wel in de juiste stand zetten om uit te komen waar je wilt zijn. En ik verklap alvast, dat gaat niet alleen om cijfers.

Wil je hulp bij het schrijven van je ondernemingsplan of feedback op je concept? Ik help je graag.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *